luni, 28 septembrie 2009

Sărbătoarea Castanelor - Baia Mare, 2009

.
Prin tradiţie, în ultimul sfârşit de săptămână din septembrie, la Baia Mare se organizează „Sărbătoarea Castanelor”. Iată câteva instantanee surprinse la ediţia din anul acesta.
Din Jibou, ne-am dus la festival cu trenul. Dacă vă luaţi bilet dus-întors, primiţi de la CFR o reducere de 10%. Valabil doar pentru adulţi, elevii oricum au o reducere de 50%.

... şi în timp ce călătoream aşa, a venit la noi o buburuză...

...pe care am ajutat-o să ajungă la iarba (cândva) verde din gară.

Mulţime şi înghesuială mare, dar şi multă voioşie.
Precum se vede, n-am fost singurul fotograf de la faţa locului.

Am căutat struguri, dar am găsit numai must şi vin. Recaşul este o comună bănăţeană situată între Timişoara şi Lugoj, cu o podgorie binecunoscută de studenţii din „Epoca de Aur”, care-i culegeau strugurii. Iat-o făcând concurenţă producătorilor locali din Maramureş.

Spectacolele s-au ţinut pe o scenă amplasată într-un colţ al stadionului.

Tarabele au fost dispuse în parcul oraşului, inclusiv în jurul Monumentului Soldatului Eliberator (transformat într-un fel de Calea Moşilor ori Iarmarocul Victoriei ad-hoc)...

...ori printre tunurile şi pietrele funerare din Cimitirul Eroilor Necunoscuţi.
Ziceau latinii (Wikipedia susţine că Cicero): „Inter arma enim silent leges.” Adică:

În vreme de război,
legile sunt aruncate la gunoi.

În vreme ce iarmarocul a invadat spaţiul unde ar trebui să se odihnească în pace strămoşii, ce ne rămâne nouă?
Şi acum rămân acestea trei: credinţa, nădejdea şi dragostea.” (1 Cor 13:13)


Turla din oţel şi sticlă a bisericii greco-catolice Sfântul Anton de Padova din Baia Mare.

Iată refugiul luminos şi familiar unde ne-am regăsit pacea.

Sfântul Anton de Padova a fost un călugăr franciscan (preţuit de însuşi Sfântul Francisc de Assisi, care-l numea „episcopul meu”).
La Camposampiero, Pruncul Isus i s-a arătat într-o strălucire mare, s-a lăsat luat în braţe şi dezmierdat de sfânt, ipostază în care apare reprezentat în icoane şi statui.

Baia Mare a fost dintotdeauna o şcoală de artă renumită, leagănul unor pictori şi sculptori înzestraţi.

Sfântul Anton de Padova a devenit protectorul copiilor şi apărătorul fecioarelor. Este considerat drept „Părintele săracilor”, ajută la găsirea lucrurilor furate sau pierdute:

Pe când Sfântul Anton era la Montpellier (Franţa), i s-a furat un manuscris în care el comentase Psalmii. Sfântul ţinea mult la această operă a sa, şi de aceea se îndreptă cu rugăciuni fierbinţi către Dumnezeu ca să-l ajute s-o găsească. Minune! Pe când hoţul trecea un pod înalt, îi ieşi înainte un individ furios care îl ameninţă cu sabia, poruncindu-i să ducă înapoi scrierea. Fără întârziere, Sfântul Anton şi-a dobândit manuscrisul.

Când am ieşit din biserică şi ne-am uitat către cer, am descoperit încă un refugiu al liniştii, poate chiar mai apropiat de Dumnezeu. Deasupra bâlciului plutea netulburat parapantistul solitar, vulturul uman.

.

Un comentariu: