sâmbătă, 19 noiembrie 2016

Industrializarea Jiboului 1 - Calea ferată

.
 Industrializarea Jiboului a început odată cu construirea căii ferate.

 Ea a devenit linia principală a Sălajului: vine pe Valea Someşului din Dej, trece prin Zalău şi Sărmăşag către Oradea, Carei şi Satu Mare.

 S-au construit patru poduri: Dej, Ciocmani, Valea Agrijului, Ulmeni.

 Linia a fost inaugurată la 1 octombrie 1890 şi a fost un eveniment relatat în presa sălăjeană.

 Oraşul de pe Someş a fost ales ca nod de cale ferată, deoarece dispunea atât de apa râului cât şi de cărbunele extras din minele de la Lupoaia şi Surduc.

 Era un loc unde locomotivele puteau fi realimentate cu uşurinţă.

 Linia a fost construită de Societatea pe acţiuni Szamosthalbahn, cu capital elveţian.

 Ea a fost continuată de compania feroviară Szamosthaler către Baia Mare, tronson finalizat în 1899.

 În 2017 se vor împlini 80 de ani de la înfiinţarea Depoului, unde, în prezent, se întreţin şi se repară numai locomotive Diesel şi Diesel-electrice.

 Locomotivele cu aburi din Jibou au fost trimise la fier vechi în ultimii ani ai mileniului trecut.

Cu ajutorul cititorilor, biblioteca orăşenească a adunat o colecţie de fotografii de epocă, unde apar magnificele maşini alături de fochiştii lor şi echipele de întreţinere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu